Sådan overlever din hud vinteren

torsdag den 4. februar 2016

Smør tykt på!


Våd vinter-regn-slud, fjernvarme, blæst og kulde - sætter virkelig min i forvejen tørre hud på en prøve. Røde, ru kinder, skællende næse og røde næsefløje, samt kragetær ved øjnene, der bare bliver dybere og dybere...Kender du det?


Når vinteren kommer er det tid til at hive det tunge skyts frem - huden skal have næring i alle hudplejetrin - og gerne have lidt mere kærlighed end du plejer at give den. Det er alligevel tid til hjemmehygge i tyk strik og uldne sokker, så hvorfor ikke også give huden et ekstra lag?

Vinter-klassikerne, jeg vender tilbage til år efter år

Ansigtscremer

Jurlique Moisture Replenishing Day - Uh, min hud bliver så glad med et lag af den super-fede klassiker, der fugter huden, som få andre cremer kan, og alligevel formår at trænge ind, så man ikke glinser dagen lang.

Weleda Skin Food - Ansigt, krop, hænder, fødder, mænd & børn kan smøres i denne fede all-timer med ret så kraftig citrus duft. Skin Food er et super navn - huden lapper næring i sig så det batter!

Øjnene

Jeg bruger en balm oven på min øjencreme om vinteren - jeg føler at det forsegler fugten og holder på den. Moa er en favorit, men Dr. Hauschka Eye Balm, Rudolph Care Lip Balm eller Karmamejus Calm Balm egner sig også fortrinligt. Gå dog ikke for tæt på selve øjet - og klap balmen forsigtigt ind i huden.

Håndcremer

Balance Me Super Moisturising Hand Cream - der er bare ikke nogen håndcremer, der kommer helt på højde med denne. Jeg bruger den året rundt, men det er særligt om vinteren at dens kvaliteter kommer frem. Et lag af denne håndcreme hver aften og du har givet din hud et fugt-skjold, som selv den hårdeste vinterkulde får svært ved at trænge igennem. 

Mit hemmelige tip (hele året rundt) er at bruge Balance Me Super Moisturising Hand Cream inden jeg skal male eller lavet andet, der griser hænderne til - så er det super nemt at vaske hænderne helt rene...

Ansigtsrens


Måske skal du overveje en rens, der ikke stripper huden totalt for fedtstoffer? Du kan vinde meget, ved at gå lidt mere nænsomt til værks under hudrensningen - og der er mange alternativer; fælles for dem er, at du får den helt rene hudfølelse, men undgår den stramme følelse bagefter. Forestil dig helt ren, blød hud, der samtidig er lækker elastisk og ser glødende sund ud. 

Rense-Balm og renseolie er svaret på en effektiv, men blid rens i vinterhalvåret. De skal masseres ind på tør hud og først bagefter skal der vand på. Og vups! Balmen forvandles til en rensemælk, der er let at få af, uden at der sidder en fedtet hinde tilbage. 

En af mine favoritter er Balance Me Cleansing Balm med havre - Men Karmamejus nyhed MUSE Cleansing Balm er ret så skøn - en lidt speciel konsistens, der dog forvandles til en lækker blød rensecreme, når vandet kommer på. Cleansing Balm er meget drøje i brug og er temmelig vanedannende.

Jurliques Renseolie i antiage-serien er et lettere alternativ til dig, der er bange for at en balm er for fedtet.

Vil du have korn i, der også eksfolierer, så er Madara Oil-to-milk Scrub virkelig effektiv og fugtgivende.


Ansigtsolier

Olier er en super nem måde at pimpe din hudpleje et niveau op. Jeg synes, at der findes rigtig mange gode - og shopper selv rundt blandt de mange mærker på mine hylder. Det er svært at vælge en favorit; jeg bruger selv olier året rundt. I økohudplejen er olie en hjørnesten, 100% naturlige, super effektive og et stort udvalg. Så jeg har mange olier i gang - altid...

Men hårdt presset vil jeg dog fremhæve Pai BioRegenerate Oil - ren hybenrosekerneolie (elsker at den dufter let af pibe-tobak, underligt nok). Tromborgs nye Stimulating Face Oil er virkelig lækker, Madaras Face Oils og Jurliques 3 Face olier kan jeg også kun anbefale...

Brug olien under eller over din creme, eller bland lidt olie i din creme - valget er frit.

Fik du inspiration? Eller er der noget du savner? Skriv gerne en kommentar!


No Comments Yet, Leave Yours!