Bæredygtig Julekalender

mandag den 24. november 2014

Alternativ til chokolade- og pakkekalender

Skrevet af Theresa Katz



















Så er det lige straks december igen med al dens mørke, travlhed og hygge. 

Når jeg tænker på julemåneden, er nogle af de ord som dukker op stress, fed mad og dyre indkøb. 

Heldigvis er det som alligevel fylder mest i min bevidsthed samværet med familie og venner, hyggen, stearin- og julelysene og de fint pyntende hjem og butikker. 

Jeg har derfor i år, lige som min søster før har beskrevet her på bloggen, valgt at lave en bæredygtig julekalender som har fokus på samvær, nærhed og nærvær, og ikke så meget den materielle side af julemåneden.  

En bæredygtig julekalender behøver ikke at koste ret meget, om noget, kan hurtigt strikkes sammen og kan tilpasses efter alle former for familie-konstellationer. Min egen familie består af min mand Bo, mig selv, Theresa, vores 14 årige datter Mo og boxeren Loulou. Kalenderen har jeg lavet af ting fra mine gemmer, 15 minutters tankevirksomhed, samt input fra min datter. I år lyder vores bæredygtige-samværs-ikke-materielle julekalender således:



 1. december: Julepynt huset og hæng lyskæde op
 2. december: Tænd en masse stearinlys og lyt til julemusik
 3. december: Drik varm kakao med flødeskum eller skumfiduser
 4. december: Spil mus efter aftensmaden
 5. december: Lig under dynen og se en hyggelig julefilm
 6. december: Gå på julemarked på Kronborg
 7. december: Hjælp et ældre familiemedlem med at pynte op 
 8. december: Giv hinanden et stort gruppekram
 9. december: Spis aftensmad med nissehue på
10. december: Læg en ansigtsmaske og slap af til rolig musik i 10 min.
11. december: Lav 40 armbøjninger eller 70 sprællemænd
12. december: Læs en julehistorie højt
13. december: Lav fine, sjov og skøre til-og-fra kort
14. december: Stå på skøjter ved Frederiksberg Have
15. december: Gå en aftentur med hunden og tæl juletræer
16. december: Drik varm æblemost m. kanel eller gløgg
17. december: Lav en liste over ting vi gerne vil opleve sammen i 2015
18. december: Spil et brætspil - Mo vælger
19. december: Øv på julesangene
20. december: Køb juletræ og pynt det 
21. december: Lav konfekt
22. december: Giv hele familien en pedicure - få tips her
23. december: Tørbørst huden og smør kroppen ind i creme eller olie
24. december: Husk at slappe af et øjeblik og nyde et glas portvin






No Comments Yet, Leave Yours!